Vad kan småföretagare göra för världen?

 

Som småföretagare har du och jag något gemensamt.  Vi drivs av att hitta svar och erbjuda lösningar på människors problem. Men kanske har du också börjat upptäcka en förändring, både hos dig själv och hos andra. Alltmer söker vi det som känns viktigt och värdefullt. Något som inte bara uppfyller våra behov och förväntningar utan som även ligger i linje med våra värderingar och vår syn på livet.

För entreprenörer som kan erbjuda meningsfulla upplevelser som berikar människors liv ökar det också värdet på verksamheten och varumärket. Idag förväntar sig 75 procent av kunderna att företag har en grön filosofi i sin affärsmodell och att vi tar ett aktivt samhällsansvar. Verksamheter som visar att de är goda exempel på hållbart företagande värderas helt enkelt högre.

Många droppar bildar en ocean

I hållbart företagande ryms inte bara lösningar på de utmaningar världen står inför utan även en mängd nya affärsmöjligheter. Företag som bidrar till en positiv samhällsutveckling stärker sitt varumärke och blir attraktiva arbetsgivare, leverantörer och samarbetspartner. Och vad det gör för försäljningen är lätt att räkna ut.

Enstaka insatser kan kännas som en droppe i havet. Men vad är ett hav annat än en stor mängd droppar? När vi alla samarbetar blir det oändligt många droppar som tillsammans bildar en ocean. Tillsammans gör vi skillnad och bidrar till att stärka det goda i världen.

Entreprenör i kommunikation och hållbarhet

Jag växte upp i en entreprenörsfamilj och har nu drivit eget i över 30 år. Under hela mitt yrkesliv har jag arbetat med kommunikation. Som copywriter och journalist sätter jag mig snabbt in i affärsidéer, produkter, tjänster och erbjudanden och ser kundernas behov i ett större sammanhang. Samarbetet med en mängd företag i vitt skilda branscher gör att jag ständigt måste byta synvinkel. Det skapar ett bredare perspektiv och ger även många tillfällen till reflektion.

Är yrkesutbildad copywriter (Berghs School of Communication) och journalist (Poppius journalistskola) med en lång rad vidareutbildningar inom kommunikation. Har gått en utbildmning i coachande ledarskap (Coach2Coach Academy) samt i hållbarhet ur ett affärsperspektiv (VATI of Sweden) och cirkulära affärer (CirEko).

Idag fortsätter jag att fördjupa mig inom hållbarhet och går kontinuerligt utbildningar inom hållbart företagande och cirkulär ekonomi. Dessa kunskaper delar jag med mig av som hållbarhetscoach och i kombination med mina yrkeserfarenheter inom kommunikation guidar jag småföretag i att kickstarta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

Maria Lindberg Howard

Maria Lindberg Howard
Hållbarhetscoach / Copywriter / Journalist
0708-85 05 28
maria@beep.se
Linkedin

VISSTE DU ATT…? Tryckarfiskar finns i en mängd varianter i världens tropiska hav. I korallreven i Stilla havet lever Reef Triggerfish (Rhinecanthus rectangulus) som på hawaiianska kallas ”humuhumunukunukuapua’a” vilket kan översättas till ”trigger fish with a snout like a pig”. Ett passande namn för den låter som en gris när den behöver försvara sig. Tryckarfisken är ett exempel på att samtidigt som det är viktigt att våga vara annorlunda och sticka ut från mängden måste man alltid vara tydlig med vem man är.