Hållbart företagande skapar nya affärsmöjligheter

 

Kunder och investerare ställer allt hårdare krav på hållbara produkter och tjänster. Småföretag som missar att lyfta fram sitt hållbarhetsarbete riskerar att bli bortvalda. De plockas bort från kundernas leverantörskedjor, går miste om upphandlingar och kan få nobben när de söker lån och finansiering.

När hållbarhetsarbetet kopplas ihop med affärsstrategin blir det en naturlig del av verksamheten. Med en grön omställning visar ni inte bara hur företaget tar samhällsansvar och främjar en hållbar utveckling. Det hjälper er även att upptäcka nya kundbehov så att ni kan hitta en egen nisch på marknaden – en ocean av outnyttjade affärsmöjligheter.

Femklövern kickstartar hållbarhetsarbetet

Som hållbarhetscoach hjälper jag er att ta nya steg och snabbt få in hållbarhetsarbetet i vardagen. Mina kunskaper, erfarenheter och insikter har jag samlat i Femklövern tillsammans med pratiska verktyg. Vi inleder med en analys av  nuläget och går igenom ambitioner och mål. Innehållet i Femklövern fördelas sedan på de områden som just ert företag har mest nytta av.

 

ANALYS – Var står vi idag?

Vi börjar med analys av företagets nuläge, ambitioner, utmaningar och mål, bekantar oss med hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och de tre dimensionerna – social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet samt tar fram en handlingsplan för hållbarhetsarbetet. 

  • Vad är hållbar utveckling?
  • Vilket är vårt nuläge och önskade läge?
  • Vilka hållbarhetsmål passar oss?

FOKUS – Vart är vi på väg? 

Vi analyserar värdekedjan och företagets positiva och negativa påverkan samt klimatpåverkan av direkta och indirekta utsläpp. Verksamheten matchas mot de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030, vi utforskar cirkulära affärsmöjligheter samt sätter upp  smartare mål.

  • På vilka sätt kan vi bidra till samhällsnytta?
  • Vilken är vår påverkan längs värdekedjan?
  • Hur kan vi börja tänka cirkulärt?

SYFTE – Vilka är vi?

Vi tar en intern titt på verksamheten, går igenom företagets styrkor och utmaningar,  identifierar värderingar, drivkrafter och syfte samt formulerar vision och mission, inventerar dolda talanger och resurser och utforskar omvärldens behov.

  • Vad är viktigast för oss?
  • Hur hittar vi våra dolda resurser?
  • Formulera en hållbar vision och mission

RELATIONER – Vem finns vi till för?

Vi lyfter blicken och undersöker företagets externa relationer. Det är dags att identifiera företagets intressenter, undersöka olika målgruppers  engagemangsnivå och syn på hållbarhet, visualisera kundernas köpresa samt gå igenom kundegenskaper för att starta dialoger.

  • Vilka är våra intressenter?
  • Vad är viktigast för kunden?
  • Hur kan vi samverka med andra?

STRATEGI – Vilket mervärde erbjuder vi?

Vi tittar på hur vi kan skapa delat mervärde som bidrar till samhällsnyttan, gör en omvärldsanalys, identifierar olika nivåer av företagsengagemang. Vi undersöker hur vi kan skapa ökat kundvärde, utvecklar och vässar erbjudandet samt utforskar okända kundbehov och nya kundgrupper. Vi kan också passa på att skissa på nya produkter/tjänster för att skapa en egen nisch på marknaden och hitta nya kunder.

  • Vad kan vi göra för att öka kundnyttan?
  • Hur kan vi skapa delat mervärde?
  • På vilket sätt kan vi vässa erbjudandet?

KOMMUNIKATION – Hur hittar och sprider vi våra berättelser?

Vi tittar närmare på problemdefinition, provar att byta perspektiv på problemlösning, utforskar kreativiteten, definierar ert VAD, HUR och VARFÖR, undersöker olika typer av berättelser, skapar struktur för era budskap, tar fram en kommunikationsplan samt tittar på hur och var ni hittar era berättelser så att alla medarbetare kan börja sprida dem.

  • Vad är ett trovärdigt varumärke?
  • Hur kommunicerar vi ansvarsfullt?
  • Bygg ett storyboard för berättelserna

Hållbarhetscoach

Jag är copywriter och journalist och har arbetat med kommunikation i många år. Driver eget sedan 1990. Nu har jag vidareutbildat mig inom hållbarhet ur ett affärsperspektiv. Som hållbarhetscoach hjälper jag småföretag att lyfta fram sitt hållbarhetsarbete och kommunicera hur de bidrar till en hållbar utveckling.

Maria Lindberg Howard
Hållbarhetscoach / Copywriter / Journalist
0708-85 05 28
maria@beep.se
Linkedin

Femklöver för hållbara affärsmöjligheter

Skärp ert FOKUS genom att analysera företagets påverkan, börja tänka cirkulärt och bidra till samhällsnytta. Stärk ert SYFTE genom att identifiera era drivkrafter, inventera resurser och formulera en hållbar vision och mission. Bygg långsiktiga RELATIONER genom att kartlägga era intressenter, upptäcka nya kundbehov och starta dialoger. Ta fram en STRATEGI för att vässa erbjudandet, upptäcka nya affärsmöjligheter och nischa er på marknaden. Skapa tydlig, trovärdig och transparent KOMMUNIKATION genom relevanta budskap som vinner kundernas tillit.

VISSTE DU ATT…? Sjöstjärnor kan ha upp till tjugo armar som alla är försedda med ett könsorgan och ett öga. Förlorar de en arm växer en ny ut. De har två magar och kan föröka sig via jungfrufödsel eller genom att dela sig på mitten. Sjöstjärnan är ett exempel på att företag behöver ha förmågan att vid behov snabbt kunna förändra och förnya sin verksamhet.