
Hållbart företagande skapar nya affärsmöjligheter
När hållbarhetsarbetet kopplas ihop med affärsstrategin blir det en naturlig del av verksamheten. Med en grön omställning visar ni inte bara hur företaget tar samhällsansvar och främjar en hållbar utveckling. Det hjälper er även att upptäcka nya typer av kundbehov så att ni kan hitta en egen nisch på marknaden – en blå ocean av outnyttjade affärsmöjligheter.
Kickstarta hållbarhetsarbetet med en hållbarhetscoach
Vi börjar med en introduktion till hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och de tre dimensionerna – social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Därefter gör vi en analys av företagets nuläge, ambitioner, utmaningar och mål och tar fram en handlingsplan.
Hållbarhetsarbetet är indelat i fem steg vars innehåll läggs upp på ett sätt och i ett tempo som passar just er verksamhet enligt vad vi har kommit överens om i analysen.
1. Fokus – Vart är vi på väg?
I det här steget analyserar vi värdekedjan och företagets positiva och negativa påverkan samt klimatpåverkan av direkta och indirekta utsläpp. Vi matchar verksamheten mot de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030, utforskar cirkulära affärsmöjligheter samt sätter upp smartare mål.
2. Syfte – Vilka är vi?
I det här steget tar vi en intern titt på verksamheten. Vi går igenom företagets styrkor och utmaningar, identifierar värderingar, drivkrafter och syfte samt formulerar vision och mission, inventerar dolda talanger och resurser och utforskar omvärldens behov.
3. Relationer – Vem finns vi till för?
I det här steget lyfter vi blicken och undersöker företagets externa relationer. Vi identifierar företagets intressenter, undersöker målgruppers olika engagemangsnivåer, visualiserar kundens köpresa och går igenom kundegenskaper för att starta dialoger.
4. Strategi – Vilket mervärde erbjuder vi?
I det här steget skapar vi delat mervärde som bidrar till samhällsnyttan. Vi gör en omvärldsanalys, identifierar olika nivåer av företagsengagemang, gör benchmarking, arbetar med problemlösning för ökat kundvärde, utvecklar och vässar erbjudandet samt utforskar okända kundbehov och nya kundgrupper samt skissar på nya produkter/tjänster för att skapa en egen nisch på marknaden och hitta nya kunder.
5. Kommunikation – Hur berättar vi vår story?
I det här steget arbetar vi med storytelling. Vi tittar närmare på riktlinjer för ansvarsfull kommunikation, går igenom problemdefinition, problemlösning och retorik, identifierar företagets personliga tonfall, gör storyval för olika situationer samt bygger ett storyboard för budskapet som stärker varumärket. Det skapar relevans och trovärdighet i kommunikationen kring hållbarhetsarbetet.
VISSTE DU ATT…? Sjöstärnor ingår i familjen tagghudingar. De kan ha upp till tjugo armar som alla är försedda med ett könsorgan och ett öga. Förlorar de en arm växer en ny ut. Sjöstjärnan har två magar och kan föröka sig via jungfrufödsel eller genom att dela sig på mitten. Den visar att ett företag behöver ha förmågan att vid behov kunna förändra och förnya sin verksamhet.

Vägen till hållbart företagande
Skärp ert fokus genom att analysera påverkan, sätta mål och skapa delat mervärde för ökad samhällsnytta. Stärk ert syfte genom att identifiera drivkrafter, inventera resurser och koppla dem till världens behov. Identifera era intressenter för att bygga långsiktiga relationer. Ta fram en strategi för att vässa erbjudandet, upptäcka nya affärsmöjligheter och skapa en egen nisch på marknaden. Stärk varumärket genom storytelling för relevanta budskap samt transparent och trovärdig kommunikation.
Introduktion till hållbart företagande
Få inspiration, råd och tips om hur ni kommer i gång med hållbarhetsarbetet. Boka en kostnadsfri introduktion till hållbart företagande där vi går igenom:
- Agenda 2030 och de globala målen
- Analysera företagets påverkan
- Identifiera fokus och syfte
- Värderingsdriven kommunikation