

Tips och texter om hållbart företagande, hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation

Hur påverkas varumärken av hållbarhet?
I allt fler branschmätningar ingår numera även hållbarhetsindex. Det är ett brett område med många kriterier och en mängd synviklar. Så när konsumenter ska svara på hur de upplever hållbarheten hos ett varumärke sätter de fingret på olika saker. Men det sociala...

You snooze, you lose. Time to change.
Medan Kronos är kvantitativ tid står Kairos för det där rätta ögonblicket att se möjligheter. Företag med förmåga till förändring är framtidens vinnare.

Vad kan räven lära sig om rönnbären?
När toner inte klingar vackert tillsammans i musik pratar man om dissonans, något som uppenbart låter falskt. Inom socialpsykologin kännetecknar dissonans det obehag vi upplever när motstridande känslor dyker upp samtidigt. Likt Aisopos fabel om räven och rönnbären....

Företagare har inte råd att vänta på en idé vars tid är mogen
Det sägs att innan man drar igång idéarbetet för att utveckla en produkt måste man först skriva en långsiktig affärsplan. Men i en ständigt föränderlig värld kan vinden vända snabbt. Då är ett sådant dokument inte längre ett tillräckligt smidigt arbetsverktyg. För hur...

Hållbar samverkan är en konkurrensfördel
Företag som tror att de kan förändra världen är också de som faktiskt gör det. De väljer att utmana sig själva, långt innan de utmanas av kunder, konkurrenter eller klimatförändringar. Och de har upptäckt att hållbar samverkan med andra företag är en konkurrensfördel...