Hållbart berättande stärker varumärket

 

Allt kommunicerar. Vad ni gör och vad ni inte gör. Vad ni säger och vad ni inte säger. Mer än någonsin söker människor företag som aktivt medverkar till en hållbar utveckling. Med ökade krav på en öppen dialog måste ni alltid vara tydliga med vad ni tror på, vad ni står för och vart ni är på väg.

För att kunna kommunicera företagets hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt krävs tydlighet och transparens för att bygga tillit. Kommunikationen måste ha ett utifrånperspektiv som utgår från verksamhetens påverkan och intressenternas krav. Med hållbart berättande kan alla medarbetare på ett personligt sätt kommunicera ert hållbarhetsarbete. Så här ser vårt eget hållbarhetsengagemang ut.

 

Berättelser inspirerar och lyfter fram budskapet

När kan företag börja kommunicera sitt hållbarhetsarbete? Småföretag har örat närmare marknaden och så snart det finns en uttalad vilja, en stark ambition och en tydlig målsättning kan ni börja berätta om vad ni aktivt gör för att bidra till en hållbar utveckling. Låt mottagarna delta och följa med er på resan!

Kommunikationen måste ligga nära den egna verksamheten och konkret visa vad de olika insatserna leder till. Samtidigt behöver vision och värderingar lyftas fram på ett sätt som väcker nyfikenhet och skapar förtroende för varumärket. Berätta om hur ni på olika sätt samverkar med kunder, leverantörer, intressenter och civilsamhället för att stärka miljön och människorna.

Sprid era berättelser i olika kanaler: på webben, i nyhetsbrev,  som kundcase, i sociala medier, som artiklar eller varför inte göra en bok. Beep arbetar framför allt med redaktionella texter med affärsperspektiv. Här kan du se fler exempel på olika typer av textuppdrag.

I vårt nätverk finns en mängd yrkeskompetenser som kan hjälpa till med kommunikationen på olika sätt: art direction, film, video,  grafisk formgivning, varumärkestrategi, animation, webbdesign, illustration, foto, infografik  och webbutveckling samt experter på sociala medier, SEO och content marketing. De kan ingå i arbetsgruppen allt efter behov och vi förmedlar gärna kontakten!

Nyfiken på hållbart berättande? Boka ett webinar!

Min kollega Jenny Fornell Hjelm på Octotext är berättarcoach. Tillsammans hälsar vi välkommen till ett webinar om hållbart företagande och hållbart berättande. Ni får tips och idéer på hur ni hittar ert vadhur och varför i hållbarhetsarbetet så att ni kan kommunicera det på ett tydligt och transparent sätt. Det gör att er hållbarhetskommunikation känns trygg för medarbetarna och era berättelser blir också trovärdiga för era kunder och andra intressenter. 

Boka inspirationsmöte om Hållbart berättande
Lämna önskemål så återkommer vi snarast. Webinariet tar ca 30 min + frågestund.
Vill fler delta? Skriv in kollegornas mejladresser så får alla en möteslänk.
Din data lagras så att vi kan hålla kontakt enligt berättigat intresse. Se länk till vår integritetspolicy längst ner på sidan.

Hållbar kommunikation 

Maria är hållbarhetscoach, copywriter och journalist och har vidareutbildat sig inom hållbarhet ur ett affärsperspektiv. Jag hjälper företag att lyfta fram sitt engagemang i text.

Maria Lindberg Howard
Copywriter / Journalist

Beep Hållbarhet & Kommunikation
maria@beep.se
0708-85 05 28
Linkedin

Hållbara berättelser 

Jenny är berättarcoach, redaktör och workshopledare. Hon arbetar med interaktiva berättelser samt håller utbildningar i kreativt skrivande.

Jenny Fornell Hjelm
Berättarcoach / Redaktör

Octotext
jenny@octotext.se
0709-43 87 97
Linkedin

Beep

VISSTE DU ATT…? Bläckfiskar är intelligenta, nyfikna och innovativa. De har tre hjärtan men inget skelett vilket gör dem snabbrörliga. När de kommunicerar kan de byta färg på kroppen. Varje arm har en egen hjärna som kan arbeta individuellt eller tillsammans. Bläckfisken är ett exempel på att företag uppnår så mycket mer när allas olika kunskaper används för att främja samarbete.