Hållbart berättande stärker varumärket

 

Allt kommunicerar. Vad ni gör och vad ni inte gör. Vad ni säger och vad ni inte säger. Mer än någonsin söker människor företag som aktivt medverkar till en hållbar utveckling. Med ökade krav på en öppen dialog måste ni alltid vara tydliga med vad ni tror på, vad ni står för och vart ni är på väg.

För att kommunicera på ett trovärdigt sätt krävs tydlighet och transparens som bygger tillit. Kommunikationen måste ha ett utifrånperspektiv som utgår från verksamhetens påverkan på omvärlden och intressenternas krav. Med hållbart berättande kan alla medarbetare på ett personligt sätt kommunicera ert hållbarhetsarbete. Det skapar fler ambassadörer för varumärket! Så här ser vårt eget hållbarhetsengagemang ut.

Låt referensprojekt bli övertygande kundcase

Kanske har du samlat på dig en portfölj av referensprojekt? I så fall sitter du på guld! Nu är det dags att förvandla dem till övertygande kundcase och visa värdet av era produkter och tjänster för potentiella kunder. Varje genomfört uppdrag är en framgångshistoria som bara väntar på att bli berättad. Så låt era kunder tala för er!

När ni berättar om hur ni har hjälpt era kunder att nå sina mål, visar det att ni kan leverera resultat som är relevanta över tid. Det positionerar ditt företag som expert inom ert område. Med läsvärda kundcase visar ni inte bara upp företagets prestationer. Ni bygger även en långsiktig dialog med era kunder, leverantörer och samarbetspartner.

Sprid era berättelser i era olika kanaler: på webben, i nyhetsbrev, som pressreleaser och native artiklar samt i sociala medier. Vi arbetar framför allt med redaktionella texter ur ett affärsperspektiv och har samarbete med brett nätverk inom andra kompetenser. Här kan du se exempel på olika typer av textuppdrag.

Brett nätverk av specialister inom kommunikation

Nätverket rymmer en mängd yrkeskompetenser inom olika områden som kan hjälpa till med kommunikationen på olika sätt: art direction, film, infografik, video, grafisk formgivning, varumärkestrategi, webbproduktion, drönarfilm, animation, webbdesign, illustration, foto, content writing, infografik och webbutveckling. Här finns även experter på sociala medier, SEO och content marketing. De kan ingå i arbetsgruppen allt efter behov och vi förmedlar gärna kontakten!

Coach & Copy i Hållbart företagande

Jag är copywriter och journalist och startade eget 1990. Sedan 2019 har jag utbildat mig inom hållbarhet ur ett affärsperspektiv. Som coach och copy i hållbart företagande hjälper jag ägarledda småföretag att kickstarta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.  Läsvärda kundcase lyfter fram vision och värderingar på ett tydligt, trovärdigt och transparent sätt. Det mervärde man skapar tillsammans med kunder och samarbetspartner gör dem till trogna ambassadörer för varumärket.

Maria Lindberg Howard
Coach & Copy i Hållbart företagande
maria@beep.se
0708-85 05 28
Linkedin

VISSTE DU ATT…? Bläckfiskar är intelligenta, nyfikna och innovativa. De har tre hjärtan men inget skelett vilket gör dem snabbrörliga. När de kommunicerar kan de byta färg på kroppen för att förtydliga budskapet. Kroppen samt varje arm har en egen hjärna som kan arbeta individuellt eller tillsammans. Bläckfisken är ett exempel på att företag uppnår så mycket mer när allas olika kompetenser används för att främja samarbete.   

Vi tar ansvar för vår del i att förändra marknaden

The Ethical Move är en global organisation av företagare som delar åsikten att affärer kan vara en kraft för det goda i världen. Att marknadsföring utan manipulation kan vara framgångsrik. Och att företag kan behandla sin personal, sina kunder och sin värdekedja på ett hållbart sätt OCH göra vinst. Läs mer om organisationen.

We put the person before the sale. We communicate inclusively, truthfully, and clearly. We take responsibility for our part in changing the marketplace. We have taken the pledge. #ethicalmove