Storytelling lyfter fram fokus och syfte

Kommunikation börjar med att lyssna

Allt kommunicerar. Det ni säger och inte säger, och det ni gör och inte gör. När kommunikationen inte fungerar, då fungerar ingenting.

Om företaget hade en röst, hur skulle ni beskriva den med några få ord? (Jag tror inte att skrytig eller säljig är ett av dem). Hur låter det när ni själva beskriver vad ni gör och vad som är viktigt för er? Vilka ord använder ni? Är det samma ord som era kunder använder?

Säkerligen pratar ni både om Vad och Hur när ni berättar om företaget (och Hur är viktigare än Vad!). Men hur är det med Varför? Syftet med att ni finns och vad ni står för. Om det som är viktigt för er också är viktigt för kunden så har ni funnit varandra. Utan säljsnack.

Företagets berättelser stärker kundupplevelsen

Köpbeslut styrs nästan helt och hållet av känslor. Alla bygger vi vår självbild på vad som skapar mening i livet. Ett erbjudande som ligger nära våra egna värderingar blir därför mer värdefullt för oss. Företag vars kunder känner sig sedda och värdefulla bygger ett starkare varumärke. Så våga vara personliga och bjud på er själva i era kundrelationer.

I en hållbar värld där vi alla behöver dra ner på produktion och konsumtion är det upplevelser vi söker. Bra kundupplevelser lägger grunden till en bra story. Berättelser som får oss att känna tillhörighet ökar värdet på de tjänster och produkter vi köper. Och när kunderna delar med sig av storyn stärks upplevelsen av varumärket.

Identifiera företagets röst genom storytelling 

Storytelling är berättelser om verksamheten som visar vilka ni är, vad ni vill uppnå, hur ni löser problem åt era kunder och varför de gillar er.  Ett mer ”corporateaktigt” uttryck för det här tankesättet är värderingsdriven kommunikation. Det är där allt börjar – med ert fokus och ert syfte. Det skapar relavans och trovärdighet i budskapet.

Genom att identifiera företagets attityd och hitta er röst kan ni bygga ett storyboard för att med storytelling skapa berättelser för olika situationer. Det här jobbar vi tillsammans med i tjänsten Hållbarhetscoach där vi tar fram en handlingsplan för hållbarhetskommunikationen.

Boka gärna tid för en kostnadsfri föreläsning för inspiration!

 

 

Texter på svenska och engelska

Vi hjälper er med att skriva, redigera och översätta texter på svenska och engelska inom kommunikation. Helst med fokus på hållbarhet. Här finns exempel på olika typer av textuppdrag.