

Tips & Texter om hållbart företagande, hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation.

Vad kan räven lära sig om rönnbären?
När toner inte klingar vackert tillsammans i musik pratar man om dissonans, något som uppenbart låter falskt. Inom socialpsykologin kännetecknar dissonans det obehag vi upplever när motstridande känslor dyker upp samtidigt. Likt Aisopos fabel om räven och rönnbären....

Företagare har inte råd att vänta på en idé vars tid är mogen
Det sägs att innan man drar igång idéarbetet för att utveckla en produkt måste man först skriva en långsiktig affärsplan. Men i en ständigt föränderlig värld kan vinden vända snabbt. Då är ett sådant dokument inte längre ett tillräckligt smidigt arbetsverktyg. För hur...

Hållbar samverkan är en konkurrensfördel
Företag som tror att de kan förändra världen är också de som faktiskt gör det. De väljer att utmana sig själva, långt innan de utmanas av kunder, konkurrenter eller klimatförändringar. Och de har upptäckt att hållbar samverkan med andra företag är en konkurrensfördel...

Att tänka agilt främjar hållbart företagande
Att fullt ut bedriva sin verksamhet så att resurser, produkter, tjänster och arbetssätt aktivt strävar mot hållbar utveckling, det är hållbart företagande. Det kräver förmåga till förändring. Nu är ju förändring något vi människor verkligen inte tycker om. Men...

Vad händer när 1,3 miljoner småföretag börjar arbeta hållbart?
Av Sveriges nära 1 300 000 företag är över 99 procent småföretag. Oavsett storlek är det oerhört viktigt för alla företag att arbeta med långsiktig hållbarhet för verksamhetens utveckling och framtida lönsamhet. Och för mänsklighetens bästa (jorden klarar sig men vi...
Få tips och inspiration kring hållbart företagande, hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation.
Här finns även exempel på kommunikationsuppdrag med svenska och engelska texter.
Läs nyhetsbrev om hållbart företagande
Hur påverkas varumärken av hållbarhet? Vad är greenwashing och hur undviker man att hamna där? Hur kan ett agilt synsätt driva hållbarhetsarbetet? Varför är det viktigt med transparens i marknadsföringen? Det och mycket annat kan du läsa om i nyhetsbrevet!