0708 85 05 28 maria (at) beep.se

Många företag hinner tröttna på sitt budskap långt innan målgruppen har hunnit ta det till sig. Men idag när kunderna aktivt söker efter relevant information gäller det att vara den röst de väljer att lyssna på. Ett bra budskap tål att upprepas många gånger – och det kan göras på flera sätt.

Det här är medier duktiga på! Budskapet kan jämföras med en nyhet som ju ofta presenteras på olika sätt i olika format i olika kanaler och vid olika tidpunkter. Allt från en kort notis, ett filmat nyhetsinslag och en radiospot till en artikel, ett fördjupande reportage och kanske en hel serie med återkommande artiklar som följer upp ämnet över tid.

Som producent av innehåll har företaget tagit steget till att bli publicist. De fokuserar främst på tre saker – kvalitet, format och spridning. Ni bör lägga upp planeringen och produktionen av ert innehåll på samma sätt och jobba som en tidningsredaktion.

Innan ni sätter igång måste ni först gallra, sortera och prioritera bland det material ni har samlat in. Bestäm er för ett ämne med ett budskap som innehållet baseras på. Anpassa sedan innehållet utifrån målgruppen, formatet och kanalen. Tänk på att användarna främst är intresserade av två sorters innehåll – läsvärda berättelser samt information som hjälper dem på olika sätt. Det är innehåll som de också gärna delar vidare.

Skapa innehåll av hög kvalitet i rätt mix av kanaler

  1. Ta reda vilka kanaler målgruppen använder
  2. Skapa innehåll med hög kvalitet i text och bild
  3. Anpassa innehåll och format utifrån kanalen
  4. Våga testa – blanda format och kanaler
  5. Utvärdera, ha tålamod och tänk långsiktigt

Läs mer om hur en underhållskalender underlättar arbetet med planering, produktion och publicering.

Läs mer om hur ni visualiserar värderingar och lyfter fram företagets kompetens med personliga bilder och läsvärda berättelser.