0708 85 05 28 maria (at) beep.se

Annonser hade under årtionden använt skryt och fjäsk för att förmedla sitt budskap. Större! Bättre! Billigare! Kom och köp! Starka överdrifter och glada tillrop skulle få konsumenterna att slå till. Vare sig det gällde inköp till middagen, tvål till badrummet eller val av ny bil. Men så kom äntligen den kreativa revolutionen och allt förändrades. I USA lanserades Volkswagen med konceptet “Think Small” med en lång rad oförglömliga annonser. Och i Sverige pratade man om Renault som en “skrytbil”.

Think Small. Our little car isn’t so much of a novelty anymore. A couple of dozen college kids don’t try to squeeze inside it. The guy at the gas station doesn’t ask where the gas goes. Nobody even stares at our shape.”

Skrytbil? Den är inte vacker. Inte kromprydd. Inredningen är enkel. Om Ni vill ha en bil som grannarna är avundsjuka på, då är den här bilen inget för Er! (De begriper inte varför Ni köpt den.) Om Ni köper bil på utseendet – då kan Ni sluta läsa här.”

Två annonser där konsumenterna tilltalades som de självtänkade individer de faktiskt är. Och istället för att bli uppmanade att göra som alla andra uppmuntrades de att gå sin egen väg. Båda annonserna är från 1960-talet. De har hunnit bli legendariska. Och mycket har hänt sedan dess. Men fortfarande är det så här vi vill bli tilltalade. Och för en copywriter är det inget som inspirerar mer än att få skriva texter med ett mänskligt tonfall som tilltalar förnuftet. Och gärna med en glimt i ögat. Det säljer.

Kampanjen för Volkwagen pågick under många år. I boken “Remember those great Volkswagen ads?” finns några av de allra bästa annonserna samlade. Den kom ut 1982, samma år som jag började studera copywriting på Berghs. Gissa om den var en inspiration! Här kan du se några av annonserna ur boken. Den har kommit ut i flera upplagor. Alla är slutsålda.