0708 85 05 28 maria (at) beep.se

Content writer – research och intervjuer med medarbetare samt texter till jubileumsbok. Pneumatikföretaget SMC Automation startades i Japan 1959 och finns sedan 1986 i Sverige. Under sitt 30-årsjubileum 2016 ville man samla företagets historia och historier i en bok. Marknadsavdelningen fungerade som en redaktion och så började materialet att samlas in. Såväl VD som ett flertal av medarbetarna intervjuades och fick dela med sig av sina berättelser. Och några av de kundcase som vi tidigare hjälpt till med att ta fram blev i kortare versioner naturliga inslag i boken.

SMC Pneumatik firade 30-år 2016 med en jubileumsbok

SMC Pneumatik firade 30-år 2016 med en jubileumsbok som fylldes med historia, kundcase, anekdoter och medarbetarnas berättelser.

Kort utdrag ur texten (kundcase):

Högtflygande planer håller kunder i luften

Modig Machine Tool förenklar och förbättrar produktionen för flygplanstillverkare över hela världen. Flygbolagen pressas av höga oljepriser vilket har ökat intresset för kompositmaterial. Lättare flygplan drar mindre bränsle, risken för korrosion och metalluttröttning minskar och underhållskostnaderna sjunker. Samtidigt

Samtidigt kan flygplanstillverkarna bygga färre och större delar vilket spar ytterligare tid. Under ett besök hos Spirit AeroSystems upptäckte man att produktionen av 737-planen kunde snabbas upp så Modig tog initiativet att utveckla en ny, betydligt mer flexibel maskin. Tanken var att kombinera höghastighetsbearbetning med mångsidighet och yteffektivitet.

Medarbetarna kunde dela med sig av många roliga berättelser om hur de på olika sätt har hjälpt kunder genom åren.

Kort utdrag ur texten (medarbetarnas egna berättelser):

Nyfikenhet lönar sig

Kontakten med nya kunder sker oftast via mejl och telefon. Men en dag kom några tekniker från Philips och knackade på dörren hos SMC i Segeltorp. De undrade lite om olika sorters kopplingar som ju är en typisk standardprodukt.

Kundsupporten kunde snabbt ha plockat fram några lämpliga produkter, men istället blev de nyfikna och började ställa följdfrågor. Det visade sig att man på Philips hade problem med en kylare till en mammograf och var på jakt efter en bättre lösning.

SMC:s produktchef och en säljare kastade på sig jackorna och åkte till Philips i Solna för att titta närmare på den krånglande maskinen. Där träffade de en utvecklingsingenjör som beskrev problemet. Han hade förgäves försökt starta ett internt utbytesprojekt och hade nu bestämt sig för att själv installera och testa olika lösningar. Här började resan på en ny affär, och det kan man tacka företagets mest nyfikna avdelning kundsupport för. Att alltid ställa fler frågor lönar sig för alla inblandade!