0708 85 05 28 maria (at) beep.se

Läser en fantastisk artikel om Martin Scorsese i dagens DN och funderar på vad som skulle hända om man byter ut “filmregissör” mot “marknadschef”. Smaka på den tanken när du läser den här raden:

“Scorsese medger att han inte gjort en enda film där han inte någon gång under inspelningen ifrågasatt varför han inledde projektet och om det var möjligt att slutföra.” 

Som filmregissör är han helt besatt av film. Har alltid varit och kommer att så förbli. Tänk dig en marknadschef som på samma sätt är helt besatt av kommunikation. Som ser marknadsföringsinsatser som “galna” filmprojekt där allt är möjligt. De finns men var håller de hus? Är de fastkedjade i en trist korridor någonstans av en snål ekonomichef eller en rädd VD?

Gör nu samma tankeexperiment med ordet “filmer” och byt ut det mot “marknadsföring”.

“Scorsese oroar sig över att det görs allt fler filmer som bara ger tillfälliga kickar, inte livslånga erfarenheter. … ytliga filmer som man bara tittar på en gång och sedan har de ingen mening längre. De försvinner från ditt medvetande direkt efter eftertexterna.”

I en djungel av trista utbudsannonser med kom-å-köp-budskap är det lättare att göra sin röst hörd. Men vilka företag vågar idag sticka ut hakan och tala från hjärtat? Marknaden består av människor av kött och blod, inte konsumenter med feta plånböcker. Tala till oss som de kloka individer vi är. Köptjatet har vi sedan länge tröttnat på. Ingen kan tjata sig till kärlek. Är det en nära kundrelation ni vill ha, tänk som en galen filmregissör!