0708 85 05 28 maria (at) beep.se

Frilansjournalist – personligt porträtt. Som skribenter har vi många förebilder. En av dem är  Hasse Ekman, filmregissör och manusförfattare med en unik fingertoppskänsla för vardagsnära dialog. I hans komedier är den rapp och rolig och i hans dramer når den långt in under huden. Han var ett filmgeni som obehindrat rörde sig mellan olika genrer och som alltid lyckades beröra publiken. Väl värd att minnas för sin nyskapande filmstil, sin säregna lyhördhet för mänskliga drivkrafter samt sin personliga berättarteknik som var långt före sin tid.

När vi fick förfrågan att bidra med ett personligt porträtt av en svensk kulturpersonlighet till kulturbloggen Minnesvärt var därför valet enkelt. Du som vill (åter)upptäcka denna fantastiska filmberättare, slå på SVT en vardagseftermiddag då hans filmer ofta visas. Och flera filmer har givits ut på DVD. En av dem är Lågor i dunklet, en thriller i skolmiljö från 1942, där Hasse Ekman står för både manus och regi. Två år senare skrev Ingmar Bergman manus till Alf Sjöbergs film Hets. I båda filmerna spelar Stig Järrel en latinlärare med sadistiska drag. Så Hasse Ekman var ofta inte bara först, han inspirerade även andra.

Kort utdrag ur artikeln:

Året är 1949. Hasse Ekmans nittonde film har nyligen haft premiär. Under fyrtiotalet har han skrivit, regisserat och spelat med i såväl dramer som komedier och gjort stor succé. Flera av hans filmer handlar om längtan till konsten och livet bakom scenen, känslor och miljöer han är väl förtrogen med. Som son till legenden Gösta Ekman har han växt upp med teater, film och skådespeleri.

Nu har en ny lovande filmregissör dykt upp. Ingmar Bergman beundrar Hasse Ekman och ger honom en roll i sin film Fängelse, vars dystra budskap är att ”helvetet är skapat av människorna och finns här på jorden”. Senare samma år släpper Hasse Ekman Flickan från tredje raden, en episodfilm där händelser och karaktärer sinnrikt flätas ihop. Här förmedlas tanken att livet alls inte är meningslöst, i direkt motsats till den yngre regissörskollegans mörkare livsperspektiv.