0708 85 05 28 maria (at) beep.se

Content writing på svenska och engelska

Redaktionell kommunikation ökar läsvärdet

Digitaliseringen har förändrat kundernas beteende. Idag söker de information och genomför sin köpresa till stor del på egen hand. Ofta har de fattat köpbeslutet redan innan de tar kontakt med företaget.

För B2B-företag är säljcyklerna längre och lösningarna mer komplexa. Vi hjälper dig att skriva kundcase, artiklar, reportage, medarbetarporträtt och annat redaktionellt innehåll som är relevant utifrån var målgruppen befinner sig längs köpresan. Redaktionell kommunikation skapar mervärde och bättre SEO.

Bjud kunderna på smaskigt innehåll

Klassiska modeller som säljtratten och köpresan är viktiga verktyg för att planera och samordna arbetet med kommunikation och försäljning.En modern kombination av modellerna kan beskrivas som en glasstrut med olika smaker som lockar olika målgrupper. Och den måste hela tiden fyllas på med lockande innehåll.

Köpresan och säljtratten som glasstrut

Sikta in dig på mitten av glasstruten

Som content writer arbetar vi främst med innehållet i mitten av glasstruten. Här finns det som intresserar nyfikna, inspirerade och motiverade B2B-kunder att lära känna ditt företag. De typer av innehåll som har visat sig fungera bäst för konvertering är:

Branschinriktade whitepaper
Whitepaper är faktablad eller e-böcker som ofta laddas ner direkt från företagets webbplats. Välj ett ämne som ligger nära kundens bransch och beskriv en vanlig situation eller ett ökänt problem. Var generös med goda råd och dela med dig av dina kunskaper om olika lösningar.

Företagsinriktade kundcase
Beskriver hur ditt företag tillsammans med en kund har arbetat fram en lösning som har lett till resultat. Det inspirerar potentiella kunder och bygger deras förtroende. Kundcase är också ett smidigt sätt att löpande uppdatera webbplatsen och hålla en tätare kontakt med företagets kunder.

Målgruppsinriktade nyhetsbrev
E-postmarknadsföring har stor räckvidd och kan lätt anpassas till olika målgrupper. Den är snabb, kostnadseffektiv och enkel att mäta. Kunder som har bett om att få nyhetsbrev förväntar sig ett intressant och matnyttigt innehåll.

Smaksätt företaget med goda berättelser

Det finns många källor till inspiration som kan förvandlas till relevant innehåll. Många av företagets medarbetare har specialistkunskaper inom olika områden. Och samarbetet med era kunder är intressant för andra företag. Ta tillvara medarbetarnas kompetens och de erfarenheter ni har skaffat er tillsammans med kunderna och omvandla dem till berättelser. Tänk dig dem som innehåll med olika smaker:

Vilka kunder älskar choklad? Vilka föredrar vanilj? Och vilka kan absolut inte motstå jordgubb? Den som en gång har hittat sin favoritsmak vill som bekant gärna ha mer. Och när de har fått något de gillar delar de gärna med sig.

5 tips för textarbetet
• Fokusera på målgruppens behov
• Samla in företagets berättelser
• Var noga med texternas kvalitet
• Redigera och återanvänd texter
• Bygg relationen under lång tid

Jag samarbetade med Textbyrån Beep under flera års tid på Caverion och på ett suveränt sätt anpassades engagemanget utifrån mina behov. Projektledning och textproduktion av t ex content, pressreleaser och marknadsföringsmaterial mixades flexibelt med bearbetning av texter och engelska översättningar. En perfekt samarbetspartner.

Christel Svensson

Marknads- och kommunikationschef, Caverion

Nyfiken? Hör av dig!

7 + 4 =

Content writing

Vad behöver du hjälp med?

Vi skriver, redigerar och översätter kommersiella och redaktionella texter på svenska och engelska och anpassar dem för kanalen och målgruppen.

 

Copywriter

Annons
Broschyr
Content
E-bok
Folder
Företagspresentation
Kundcase
Nyhetsbrev
PowerPoint
Produktblad
Sociala medier
Speakermanus
Talmanus
Webbinnehåll
Whitepaper
Etc

Journalist

Artikel
Reportage
Porträtt
Pressrelease
Redaktionellt innehåll
Branschtidning
Företagstidning
Kundtidning
Medlemstidning
Personaltidning
Tematidning
Etc.

Vad har vi gjort?

Våra uppdragsgivare är företag och organisationer och vi samarbetar ofta med deras reklambyrå, kommunikationsbyrå, webbyrå eller produktionsbyrå. Här kan du se exempel på uppdrag inom content writing.

Jag vill se mer!

Var hittar du företagets berättelser? Låt Mark Twain inspirera dig!

Jag vill veta mer!
Nätverk

Kom och nätverka med oss!

Digitaliseringen förändrar vårt sätt att kommunicera. Den påverkar köpbeteenden och värderingar och därmed affärsförutsättningarna. Det har en avgörande betydelse för alla företag – och hela samhällsutvecklingen.

På Stockholms Handelskammare driver vi affärsnätverket KOMMUNIKATION & FÖRSÄLJNING där medlemmarna diskuterar kommunikation, försäljning och digitalisering. Vi delar med oss av kunskaper, utbyter erfarenheter och bjuder in inspirerande föreläsare. Vill du besöka oss, mejla oss så skickar vi en inbjudan till nästa träff.

KOMMUNIKATION & FÖRSÄLJNING på Facebook.

Vi skriver content och redaktionellt innehåll på svenska engelska för B2B. Vad vill du ha hjälp med idag?

Kreativ workshop ökar samsynen på varumärket

Digitaliseringen har gjort kunderna vetgiriga och kunniga. För att lyckas överträffa deras förväntningar krävs en tät dialog längs hela köpresan där alla medarbetare är delaktiga. Boka en kreativ workshop där vi tillsammans tittar närmare på hur ni kan öka samsynen på företagets varumärke, hitta nya vinklingar på ert budskap och hjälpas åt med att stärka kundrelationerna.

Jag vill veta mer om den kreativa workshopen!
Content writing